Pages

Saturday, February 2, 2013

لیموی پرورده



این لیموهای خوشمزه رو  تقریبا یک سال پیش با دستوری از کافه شمشیری درست کردم. دستورهای این صفحه راحت و اکثرا متفاوتند و هرکدوم با داستانی همراهند.  برای من جذابیت زیادی داره. این لیموها هم شامل همین قضیه میشند.
مختصر و مفید بگم که این لیموها رو من داخل سسهای سرد یا گرم و گاهی به جای لیمو عمانی استفاده میکنم. یه نگاهی هم به دستور اصلی در صفحه کافه شمشیری بندازید که توضیحات کافی در مورد موارد استفاده داده شده.

مواد لازم:

لیموترش زرد و درشت 3 عدد
نمک بدون ید 1/2 پیمانه
شکر 1 پیمانه


لیموها و شیشه مورد استفاده برای نگهداری، باید شسته و خشک باشند. مخصوصا لیموها تاکید شده خوب با آب گرم شسته بشند تا لایه مومی که احیانا روی اونها وجود داره پاک بشه.

نمک و شکر رو مخلوط میکنیم. لیموها رو هم حلقه حلقه میکنیم و هسته ها ازش جدا میکنیم.
داخل شیشه لیمو و مخلوط شکر و نمک رو لایه لایه میچینیم تا شیشه پر بشه. درب ظرف رو محکم میبندیم. مدت 2 روز میگذاریم بمونه تا آب لیموها کاملا خارج بشه. اگه آب لیمو برشهای لیمو رو نپوشونده بود درب شیشه رو باز میکنیم و دوباره مقداری شکر و نمک میپاشیم.

طبق رسیپی کافه شمشیری بعد از 3 روز لیموها قابل استفادند و بعد از باز کردن در شیشه باید داخل یخچال نگهداری بشه. عکس مورد نظر هم تازگی لیموها رو نشون میده، هنوز زرد هستند.
اما تجربه شخصی من و لیموهای طلایی شده؛
من فراموش کردم هسته لیموها رو خارج کنم و این شد که لیموهام تلخ شدند. یه گوشه ای موندند و با اینکه خیلی در معرض دید بودند ولی ازشون استفاده نمیکردم. بعد از 5 یا 6 ماه دوباره رفتم سراغشون. رنگشون کاملا عوض شده بود و شهد تولید شده مثل عسل غلیظ بود. تلخیش از بین رفته و مزش ترش و شور شده بود. اینقدر خوشمزه که خالی خالی خوردنش رو بیشتر دوست دارم.


اینکه دقیقا بعد از چند ماه به این شکل درمیاند رو واقعا نمیدونم.
به جای لیموعمانی یا به عنوان ترشی داخل غذا یا سس از شهد غلیظش و حلقه های ریز خرد شده میشه استفاده کرد.


خیلی سادست. درست کنید و لذت ببرید.
فقط یادتون باشه حتما نمک بدون ید استفاده بشه و لیموها هم بدون هسته باشند که این دو باعث تلخی میشه.

4 comments:

  1. خیلیی عالیه..چه تجربه خوبی هم برای خودت شد
    منم خیلیییییی دستورای کافه شمشیری رو دوست دارم..خیلی خاصه...یه ماهی درست کردم با دستورش...وووووی عالی

    ReplyDelete
  2. اگر این کار رو فقط با شکر انجام بدید و هفته ای یک بار هم درش رو باز کنید و هم بزنید که شکر با لیموها خوب مخلوط بشن، همزدن را هفته ای یکبار انجام بدید تا شکر در لیمو حل بشه .
    می تونید ماده اولیه یه شربت آبلیموی خوشمزه رو داشته باشید با حلقه های لیمو . که البته اگر لیموی ها کوچیک خودمون باشه خیلی بهتر می شه

    ReplyDelete
    Replies
    1. ایران که بودم اینطوری درست میکردیم
      با اون لیمو کوچولوهای خودمون
      :-)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...