Pages

Monday, February 2, 2015

کدو اسپاگتی


اسم این کدو هست "کدوی اسپاگتی" نه این کدویی که کنار بشقاب من نشسته ! اون کدوی زردی که تو مرحل کار عکسش رو گذاشتم منظورمه.
چرا ؟ چون همونطور که در عکس های مرحله به مرحله هم مشخصه بافت سفت کدو بعد از پخت مثل اسپاگتی رشته رشته میشه.
این رشته هایی هم که تو بشقاب میبینید کدویی هست که پخته و رشته ای شده. در واقع تو این پست خبری از رشته های اسپاگتی و کربوهیدرات نیست پس اگه دلتون اسپاگتی خواست ولی تو رژیم هستید, این رسیپی یه انتخاب عالیه و قابل جایگزین برای اسپاگتی.
اگر دنبال اطلاعات بیشتر درباره این کدو یا دستورات متنوع هستید  باید دنبال spaghetti Squash ( به فرانسه courge spaghetti) بگردید.

جایی که من زندگی میکنم انواع کدو همیشه در دسترسه و در غذاهای مختلف ازش استفاده میشه. کدوی اسپاگتی هم اکثر اوقات کنار بقیه نشسته. از این کدو میشه داخل سوپ یا در تهیه مافین هم استفاده کرد که عمری باقی باشه دستوراش رو میگذارم. البته به شیرینی کدو حلوایی نیست و اگه مثلا داخل کیک بخوایم استفاده کنیم میزان شکر رو بالا میبریم.




روش پخت کمابیش مثل کدو حلواییه. سر کدو رو میبریم و دونیمش میکنیم، فرقی نداره چه سایزی باشه.


با قاشق دونه های کدو رو خارج میکنیم. روی سینی فر کاغذ روغنی پهن میکنیم. داخل کدوها رو با روغن ( ترجیحا روغن زیتون) چرب میکنیم. کمی نمک و فلفل سیاه میپاشیم و کدوها رو روش برمیگردونیم.
با نوک چاقو چند تا سوراخ میکنیم روی پوستشون رو.


داخل فر با حرارت 375 درجه فارنهایت قرار میدیم تا بپزند، مدت 1 ساعت تا 1 ساعت و نیم، بسته به سایز کدو. 
اگر کاغذ روغنی در دسترس نبود فویل پهن میکنیم داخل سینی و روش رو با چند قطره روغن کمی چرب میکنیم.


بعد از پخت 10 دقیقه ای زمان میدیم تا کمی از حرارت بیافته. اگه داغ داغ بتراشیم کدو رو، آب میندازه.
با چنگال از کناره ها به سمت داخل میکشیم و کدوی پخته ریش ریش میشه. خیلی هیجان انگیزه این مرحله. 


برای سسی که قراره اسپاگتی رو همراهی کنه من از سس bolognese استفاده کردم. روش تهیه آسونه. سس ماکارونی خودمون که داخلش هویج و کرفس ریز خرد شده داره. پیازش هم نباید مثل پیازداغ تیره بشه. در حد سبک شدن پیاز و کرفس و هویج رو همزمان تفت میدیم. سیر تازه له شده، اورگانو، آویشن و ریحون خشک هم اضافه میکنیم. این سس معمولا خیلی آبدار سرو میشه ولی من گذاشتم آبش بیشتر کشیده بشه تا مزه اسپاگتی خوشمزم زیر زبونم محو نشه.

اگر خواستیم خیلی و ساده و بی ریا اسپاگتیمون رو بخوریم، با کمی نمک و فلفل و روغن زیتون مخلوطش میکنیم و بعدش میشه : هلو ! بیا برو تو گلو :)


بازم تاکید میکنم اگه دلتون اسپاگتی خواست ولی تو رژیم هستید, یه انتخاب عالیه. 
نوش جون :)


2 comments:

  1. خیلی جالب بود عاطفه جون
    تا به حال به اینجور کدو برخرد نکردم , نمیدونم شاید هم دیدم و بی توجه بودم
    باید تو بازار روز دنبالش بگردم
    اون قسمت پختش که ریش ریش میشه خیلی جالب بود , آدم فکر میکنه که باید له شه , ولی اصلا اینجور نیست !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. دقیقا نکتش همون ریش ریش شدنه.
      مزش هم خیلی دوست دارم

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...