Pages

Wednesday, May 20, 2015

بیسکویت لیمویی شکلاتی


این بیسکویت های خوشمزه رو برای فارغ التحصیلی یه دوست درست کرده بودم.
خمیر بیسکویت با بیسکویتهایی که تا به حال درست کردم یه کم فرق داره. به این کوکی shortbread "شُرت برِد" یا به فرانسه sablé "سَبله" گفته میشه. به نظرم مزش نسبت به کوکی های دیگه بهتر میشه ولی بسیار ترد و شکننده هستش.
اینجا میتونید در مورد این نوع کوکی و تفاوتش با بقیه بخونید : بیسکویت گل رز (از سالومه عزیز) . چون توضیحات واضح و کامله دوباره نویسی نمیکنم.

مواد اولیه :

لیمو ترش زرد ۱ عدد
لیمو ترش سبز ۱ عدد
پودر قند ۱۰۰ گرم 
کره ۲۰۰ گرم
آرد ۳۰۰ گرم
نمک ۱ پینچ
شکلات تلخ یا شیری ۲۰۰ گرم


اول از همه بگم که کره باید به دمای محیط رسیده باشه.
برای ارد هم از آرد چند منظوره all purpose flour باید استفاده بشه.
برای این دستور میتونیم از دستگاه غذاساز استفاده کنیم. زمان رو کوتاه میکنه و چون میزان کره زیاده در اثر ورز دادن, خمیر به روغن نمیافته.

لیموی درشت احتیاج داریم. پوست لیموها رو رنده میزنیم, فقط قسمت زرد یا سبز پوست لیمو رو لازم داریم.

آرد, پودر قند, نمک و رنده پوست لیمو ها رو داخل غذاساز میریزیم و مخلوط میکنیم. به اندازه ۱ قاشق سوپخوری از آب لیموی زرد و ۱ قاشق چایخوری از آب لیموی سبز رو اضافه میکنیم. در نهایت کره رو میریزیم.

اینقدری مخلوط میکنیم تا مواد به خورد هم برند. زیاد ورز خوردنش خمیر رو نرم میکنه و به روغن میوفته. خمیر رو روی سطح کار برمیگردونم و و جمعش میکنیم. داخل نایلون میگذاریم. کمی نازکش میکنیم تا دمای همه قسمت های خمیر یکسان بشه. مدت ۱ ساعت در یخچال استراحت میدیم.


فر رو هم با حرارت ۳۰۰ درجه فارنهایت روشن میکنیم تا گرم بشه.

برای باز کردن خمیر زیرش کاغذ شیرینی پزی میگذاریم و برای روش از یه سلفون یا پلاستیک استفاده میکنیم. خمیر رو بینشون میگذاریم و به کمک وردنه پهن میکنیم. ضخامت خمیر میتونه بین نیم تا یک سانتی متر باشه. ولی همونطور که گفتم بعد از پخت شکننده میشه پس هرچی نازکتر باشه احتمال خرد شدنش بیشتره. صد البته که ضخامت خمیر زمان پخت رو هم تغییر میده. من ضخامت خمیر رو ۷ میلیمتر گرفتم.

قالب میزنیم و داخل سینی فر روی کاغذ شیرینی پزی کنار هم میچینیم. لازم نیست فاصله هاشون زیاد باشه. بیسکویت خیلی پهن نمیشه موقع پخت.


این کوکی ها رو برای مناسبتی پخته بودم به همین خاطر هم روی کوکی ها رو با کلماتی که مناسبت داشته باشند مهر زدم; AMIN ,PHD و HAPPY. اگر مهرتون شبیه مال منه باید حروف رو از آخر به اول روی پایه بچینیم. کمی آردی میکنیم و مهر رو عمیق روی خمیر فشار میدیم. چون ۱/۳ کوکی رو برای شکلاتی کردن در نظر میگیریم, مهر رو باید وسط ۲/۳ باقی مونده بزنیم.
باید هر ردیف کوکی رو که داخل سینی میچینیم مهر بزنیم بعد ردیف بعدی, چون اون دنباله بلند مهر کار رو سخت میکنه.

برای حدودا ۲۰ دقیقه میپزیم. زیرشون باید کمی طلایی بشه. 


اما برای آماده کردن شکلات من از شکلات شیری استفاده کردم. روش آماده و آب کردن شکلات خیلی مهمه. من از این روش استفاده کردم : تمپر کردن شکلات. 

بیسکویت ها که کاملا سرد شدند رو داخل شکلات تمپر شده میزنیم, شکلات اضافی رو از کنارش با انگشت میگیریم و روی کاغذ شیرینی پزی میچینیم. اگه دمای محیط پایین باشه و شکلات غلیظ بشه برای چند ثانیه روی بخار آب میگذاریم تا مجددا رقیق شه.


داخل یخچال میگذاریم تا شکلات سفت بشه.
بعدشم که دیگه نوش جان .. .......
مهمونی هاتون خوش و لبهاتون همیشه خندون 


2 comments:

  1. سلام می از سایت خوبتون . میبخشید شما ایران زندگی میکنید ؟ این مهرها رو از کجا تهیه کردید و اسمشون چیه از کجا میتونم بخرم و با چه عنوانی ؟ مرسی

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام عزیزم
      نه من ایران زندگی نمی کنم
      ولی شاید از لوازم قنادی بتونید پیداش کنید

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...